Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč se radši nezabiješ, ateisto?

24. 10. 2011 10:41:08
Za posledních asi 10 let jsem vedl řadu debat s věřícími, převážně křesťany. Přiměly mě k hlubšímu zkoumání víry a náboženství, říkal jsem si: je možné, že na tom něco je? Roky studia ze mě ale udělaly ještě skálopevnějšího ateistu a o svých zjištěních jsem napsal řadu článků (namátkou Iracionalita víry, Ježíš Kristus - Boží syn nebo falešný prorok, Vaše náboženství je stupidní aneb vzestup "nových ateistů", Modlitba - způsob jak nedělat nic a přesto si myslet, že pomáháte, Vzdělání - největší nepřítel víry, Věda a víra nejsou v rozporu? Leda ve snu, 10 důvodů, proč posmrtný život neexistuje, Podvrhy a smyšlenky v Bibli, Mýty okolo vzniku života a evoluční teorie, Mýty a fakta o vzniku vesmíru, atd).

Jenže málokterý věřící příjímá víru na základě hlubokého studia argumentů, zdali mohl vesmír vzniknout bez božího zásahu, zdali je Bible věrohodný historický dokument nebo zdali existují nějaké důvody myslet si, že Ježíš opravdu chodil po vodě, měnil vodu ve víno a vstal z mrtvých. Při debatě s křesťany velmi často nakonec dojde na prosté konstatování: "Křesťanství mi dává smysl života. Vždyť jestli neexistuje Bůh a ty jsi jen náhodný shluk molekul, jaký má tvůj život smysl? Narodíš se, pak umřeš a tím to hasne. Proč se rovnou nezabiješ?"

Na výše uvedené se dá reagovat několika způsoby. V prvé řadě je na místě se zeptat, co vlastně je onen smysl života v případě věřících? Jestliže existuje Bůh, co je vlastně na životě smysluplnějšího? Že máme možnost žít navěky s Bohem? Hmm...A jaký to má smysl? Jestliže Bůh existuje, nejsme stále jen shluk buněk, jen s tím rozdílem, že naše osudy jsou řízeny jakýmsi kosmickým managerem? Náboženská víra nabízí spíš jakousi mlhavou iluzi smyslu, než smysl samotný.

Tvrzení, že člověk je jen shluk buněk je z vědeckého hlediska v podstatě správný, ale věřící jej používají jako by to bylo něco hanlivého. Jenže pochopení fyzikální a biologické podstaty člověka nijak neumenšuje radosti a stratosti, které prožíváme, ani nic neubírá na jejich reálnosti. Vědecké poznání nám navíc umožnilo pochopit, že jsme všichni přímými potomky jediného společného předka, jednobuněčné formy života, která existovala před přibližně 4 miliardami let. Tato nepřerušená linie života přečkala všechny katastrofy, ke kterým na zemi kdy došlo, včetně dlouhotrvajícího zalednění prakticky celého povrchu země, pády meteoritů, výkyvy v koncetraci atmosférických plynů, atd. To, že jsme nyní zde, je svým způsobem zázrak, ačkoliv toto slovo nepoužívám ve smyslu nadpřírozeného zásahu. Ačkoliv naše životy nemají z tohoto pohledu žádný "objektivní" smysl - jsme vlastně jen ten shluk buněk, který vznikl "náhodou" - máme možnost dát mu smysl my sami - čímkoli, co považujeme za smysluplné. To se ovšem snáz řekne, než udělá. Navíc co když někomu nepřipadá smysluplné nic? Ze svého okolí znám spoustu ateistů, kteří zkrátka žádný smysl života neřeší a jsou spokojení (nebo to tak alespoň vypadá), znám ale také řadu lidí, kteří si s životem neví rady a zamýšlejí se, jaké to celé má smysl. Asi nejlépe myšlenky takových lidí popsal autor biblické knihy Kazatel, z které zde kousek odcituji:

Stal jsem se velikým a předčil jsem všechny, kteří byli v Jeruzalémě přede mnou; nadto při mně stála má moudrost. V ničem, co si žádaly mé oči, jsem jim nebránil, svému srdci jsem neodepřel žádnou radost a mé srdce se radovalo ze všeho, za čím jsem se pachtil, a to byl můj podíl ze všeho mého pachtění.

I pohlédl jsem na všechno, co bylo mýma rukama vykonáno, na své klopotné pachtění, a hle, všechno je pomíjivost a honba za větrem; a žádný užitek z toho pod sluncem není. I pohlédl jsem a viděl moudrost i ztřeštěnost a pomatenost. Jaký člověk nastoupí po králi, jehož si ustanovili předtím?

Shledal jsem, že moudrost nese více užitku než pomatenost, jako světlo dává větší užitek než tma. Moudrý má v hlavě oči, kdežto hlupák chodí ve tmě. Avšak i to jsem poznal, že týž úděl potká oba dva. V srdci jsem si řekl: Co potkává hlupáka, potká i mne. Nač jsem tedy byl tak nadmíru moudrý? A v srdci jsem usoudil, že i to je pomíjivost.

Vždyť po moudrém ani po hlupákovi nezůstane památka navěky; všechno, co bylo, bude v příštích dnech zapomenuto. Moudrý umírá stejně jako hlupák. Pojal jsem nenávist k životu, zošklivilo se mi, co se pod sluncem děje. To vše je pomíjivost a honba za větrem. Pojal jsem v nenávist všechno své klopotné pachtění pod sluncem, neboť jeho plody zanechám člověku, který bude po mně.

Kazatel 2, 9-17

I já si občas pokládám podobné otázky. Jistě, člověk má obrovské štěstí, že je zde jakožto výtvor 4 miliard let trvající evoluce. Přečkali jsme 4 miliardy let evoluce, abychom...co vlastně? Chodili od devíti do pěti do práce, kterou trávíme vyplňovaním tabulek v excelu nebo obvoláváním zákazníků a tvářili se u toho, že děláme něco strašně důležitého? Abychom si mohli jednou nebo dvakrát týdně zajít na pivo? Abychom měli děti? Vždyť tím vlastně jenom otrocky plníme to, co nám přikazují naše geny. Co z toho? Není to všechno tak zoufale prázdné, "marnost a honba za větrem," jak by řekl autor knihy Kazatel?

Záměrně se zde na tyto otázky nepokusím odpovědět, protože účelem tohoto článku bylo především podnítit diskuzi, zkrátka mě zajímá, jak se na výše uvedené otázky a problémy díváte vy, milí čtenáři? Jestli jste nevěřící, co vás motivuje ráno vylézt vůbec z postele? Jste opravdu v životě štastní? Nekladete si občas otázku, jaké má celé vaše snažení smysl? A jak se s takovými otázkami vypořádáváte?

Autor: Roman Polach | pondělí 24.10.2011 10:41 | karma článku: 24.00 | přečteno: 3636x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Pavel Opl

Utahovali nám opasky, berou nám svobodu a co nám provedou dál ?

Deset milionů obyvatel naší republiky si muselo utahovat opasky, když pár gaunerů vytunelovalo naši zem. Z gaunerů se stali "VIP" a bohatí "mocipáni", kteří ovlivňují dodnes i legislativu. Tu legislativu, která nám bere

28.6.2017 v 23:17 | Karma článku: 17.85 | Přečteno: 186 | Diskuse

Hana Rebeka Šiander

Proč si president Miloš Zeman podřezává pod sebou větev?

President Miloš Zeman slíbil, že bude uvažovat o „bobříkovi mlčení“. Prý si všiml, že když mlčí, rostou mu žebříčky oblíbenosti,a naopak, když mluví, obliba klesá. Není se co divit, když se president svou mluvou dostává na dno!

28.6.2017 v 20:42 | Karma článku: 17.59 | Přečteno: 603 | Diskuse

Jan Ziegler

Žádné omluvy za kolonizaci, i ty podněcují islámský terorismus

Tito omlouvači bývají pokrytečtí a hlavně nebezpeční. Šíří totiž báchorku o zlém Západu a hodném rozvojovém světě, který údajně tolik trpěl pod koloniálním útlakem. Jenomže to je příšerné zlé nepravdivé černobílé vidění světa.

28.6.2017 v 18:35 | Karma článku: 28.92 | Přečteno: 701 | Diskuse

Vladimír Havránek

Prezident na Vysočině slíbil omezení sprostých slov a následně přirovnal premiéra ke svini

Miloš Zeman slíbil při dnešním setkání se starosty a zastupiteli v Jihlavě, že omezí své verbální projevy. To mu nezabránilo, aby vzápětí nazval premiéra Sobotku tímto hanlivým výrazem. Kam až lze v tomto úřadu zajít?

28.6.2017 v 13:35 | Karma článku: 23.11 | Přečteno: 1095 | Diskuse

Jaroslav Andrýsek

Máme se co učit

Nedostatek vody začíná trápit naši zemi. Pro zkušenosti se obracíme k Izraeli. Dobrá volba. Tato „pouštní“ země to s vodou umí. A mohla by nás toho spoustu naučit nejen ohledně hospodaření s vodou.

28.6.2017 v 12:48 | Karma článku: 17.65 | Přečteno: 477 | Diskuse
Počet článků 67 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 4051
Jsem zastáncem vědy, ateismu a skepticismu.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.