Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Tonička

Hlásí se Tonička - Románku!

0/0
27.6.2011 12:00

egoista

Skepticismus

Pane Polach, skepticismus je dle meho jen jina forma nabozenstvi (stejne dogmaticka, stejne zamitajici veci na rozmezi, stejne sebe-sama-potvrzujici).

Nemate obcas pocit, ze znacna cast pokroku na poli vedy za poslednich 500 let byla ucinena zejmena diky neskepticismu objevitelu? Volta se mohl domnivat, ze plotem otrasa vitr, Oersted si mohl myslet, ze mu pruvan hybe strelkou. V nasi realite je toho jeste tolik nepoznaneho, a mam vazne obavy, zda jsou skeptici temi pravymi, kdo o toto poznani usiluje.

0/0
23.5.2011 7:42

joserpor

Bohužel pane Polach

zde jste vedle jak ta jedle. Měsíc před posledním zjevením ve Fatimě, ti negramotní pasáčci ovcí oznámili, že na posledním zjevení dojde k zázraku. Správně uvádíte, že těch 70 000 (slovy: sedmdesáttisíclidí) vidělo něco jako tančící slunce, chce snad tvrdit, že těch 70 000 lidí  si tento zážitek vymyslelo ?. Kromě toho to bylo vidět ještě v okruhu 40 km, ostatní světové observatoře, které také  slunce z tohoto důvodu sledovaly nazaznamenaly nic.

Ano je docela možné, že v onen čas došlo k nevídaným,  zvláštním, ale přesto k normálním atmosférickým jevům, tajemné je, že to měsíc předem věděli a zveřejnili negramotní pasáčci.

Pro příště si dejte práci s vědeckým objasněním záležitosti a neschovávejte svůj pokrokově-vývojový názor za zesměšňování faktů - pokud jste tuto metodu  nepřejal od  pokrokově známých marxistů-leninistů

0/0
12.4.2011 21:51

Faustino

Re: Bohužel pane Polach

Pro mě je zase záhada něco jiného - proč ten Bůh přesvědčuje přesvědčené.

0/0
12.4.2011 21:54

tomasz.

Re: Bohužel pane Polach

To mate jako Coca Colu. Zna ji snad kazdy, ale reklamy na ni bezi porad ;-)

0/0
13.4.2011 21:43

Roman01

Re: Bohužel pane Polach

Zřejmě jste můj článek nečet, protože nikde nepíšu, že si těch 70 000 lidí ten zážitek vymyslelo, tvrdil jsem pouze, že ten zážitek byl optický klam vzniklý z toho, že lidé koukali do ostrého slunečního světla. Proto někteří věřící tvrdí, že tento zázrak vidí kdykoli se dívají na slunce. A proto světové observatoře nic neviděly.  A proto není vůbec podstatné, že "pasáčci ovcí" oznámili  měsíc dopředu, že se stane jakýsi blíže neurčený zázrak. Ten dav by viděl úplně stejný optický klam, kdyby se pár minut soustředeně díval na slunce dneska, zítra nebo za týden, obzvláště když jim bylo výslovně oznámeno, že se mají dívat na slunce.

0/0
12.4.2011 22:22

kareldrabek.blog.idnes.cz

Pár lidí z toho má kšeft

pár pitomců tomu věří. Jediná záhada je, kde se tolik pitomců vylíhlo.

0/0
12.4.2011 19:29

tomasz.

fanaticti zahadologove

Ono je vtipne, ze nekteri, az fanaticti zahadologove, povazuji odraz blesku z fotaku od prachu za mimozemstany, nebo kdyz jim vletne snurka od fotak pred objektiv, kdyz zrovna foti a hle, mimozemska civilizace je na svete. Doplnuji to jeste obrazky jak v krasne krajine zachytili neznamou bytost => odraz svetla v obejtiva, klasicka "kruhova duha" (nevzpomenu si ted, jak se to jmenuje). Az najdu odkaz (jsou sprazeni z mistni blogerkou Tonickou) rad dam k dispozici pro zasmani

0/0
12.4.2011 18:47

iacobau

Záhady a esoterika jsou pouze moderními formami náboženství

Nejsem ateista ale křesťan, nicméně se považuji za racionálně uvažujícího člověka a skeptika. S autorem souhlasím téměř ve všem. Nevěřím v primitivního boha nevysvětlitelných jevů a záhad, tady si člověk bohatě vystačí sám.

Stoupající popularita různých duchů, UFO, mayských poselství či esoteriky obecně je podle mne způsobena odklonem od tradičních náboženství a s tím spojenou určitou duchovní vyprahlostí, jelikož člověk je tvor přirozeně religiozní.

Bez zajímavosti také není nárůst despektu, neporozumění a naivních předsudků, které jsou třeba v naší civilizaci vůči křesťanství. Můžeme sem třeba zařadit materialistické chápání boha, fundamentalistický přístup k Bibli a její konfrontaci s vědou, nebo zvrácené chápání zázraku popsané v textu.

0/0
12.4.2011 12:42

Lobo - krotitel nanotermitů

Za tenhle článek

tě Tonička Plíšková nepochválí, sysifovče!

0/0
12.4.2011 12:42

Roman01

Re: Za tenhle článek

Tonička má svoje kruhy v obilí, o těch tam nepadlo  ani slovo ;-D

0/0
12.4.2011 13:00

Lobo - krotitel nanotermitů

Re: Za tenhle článek

Kruhy v obilí jsou taky záhada;-D

A navíc posledně zbastlila Fukušimu a proroctví z Fatimy;-)

0/0
12.4.2011 13:05

pesimistka7

No, existuje něco

mezi nebem a zemí, co je nezměřitelné a neopakovatelné (navíc je to třeba zážitek jednotlivce, beze svědků a tedy nedokázatelný...) . Třeba to věda ale také časem odhalí, vysvětlí... ;-)

Rozhodně patřím mezi ty skeptičtější, např. trošku fotím, takže se také bavím na záhadach - "Photoshop "v rukách vtipálků nebo brouci, ptáci, vlasy, kouř, pára (z úst fotografa venku při nižších teplotách), nebo jen "práce světla" atd. versus objektiv, kamera byla jasná. Nicméně, stále mám místo pro to "mezi nebem a zemí"... ;-)

0/0
12.4.2011 12:08

Sípomat

Re: No, existuje něco

Pokud je to nezměřitelné,jak a čím to tedy vnímáte?

0/0
12.4.2011 12:26

iacobau

Re: No, existuje něco

Je to celé o tom, zda člověk připouští existenci nemateriálního, tedy duchovního rozměru světa. Ten je ze své podstaty fyzikálně nepopsatelný, čili z hlediska fyziky samozřejmě neexistující.

0/0
12.4.2011 12:47

Sípomat

Re: No, existuje něco

Jenže fígl je v tom,že naše smysly vnímají jen fyzikální vjemy. Pokud něco vidíme,je to proto,že to buď vydává,či odráží elmag. vlnění toho správného spektra. Jestli něco slyšíme,je to proto,že to vydává mechanické vlnění o slyšitelné frekvenci. A tak dále.

0/0
12.4.2011 12:51

iacobau

Re: No, existuje něco

V tom máte naprostou pravdu, smysly skutečně vnímají jen materiální svět. Religiozně založení lidé však často mluví o duchovních smyslech.

0/0
12.4.2011 12:56

Martin V2

Re: No, existuje něco

Jak funguje duchovní smysl, čím se projevuje a proč je schopen interakce s člověkem a ne s měřícím přístrojem?

0/0
12.4.2011 13:32

iacobau

Re: No, existuje něco

Ze své podstaty (a potud byste tomu rozumět mohl) je duchovní svět nematerialistický, tudíž neměřitelný žádnými přístroji. V tomto kontextu byla vaše otázka dosti naivní.

0/0
12.4.2011 13:35

Vím, že něco vím?

Re: No, existuje něco

Mozek je schopen mnoha iluzí, jež se jeví jako skutečné,i když existují jen v materiálním mozku.Existuje-li něco,podle současných fyzikálních znalostí,nehmotného,nemateriálního, což dnešní fyzika(kvantová)až tak kategoricky nevylučuje,který vědecký obor to bude schopen objevit a dokázat?Podle mého názoru to budou fyzici.Kolem nás je spousta "věcí",které nejsou vidět,slyšet,cítit(radiové,infra,ultra,infra vlny,radioakt.záření,atd,atd).Žádní "para,psycho"tyto"věci"neobjevili a nezužitkovali.Jednoznačně souhlasím z autorem blogu.

0/0
12.4.2011 14:14

iacobau

Re: No, existuje něco

Problém materialisty v očích duchovně založeného člověka je materialistova dogmatická snaha veškeré duchovní pojmy "zhmotnit" a fyzikálně popsat. Pak se dostáváme k trapným diskusím jako třeba o neexistenci boha, protože je fyzikálně nepopsatelný. Ano, z hlediska fyziky duchovní svět neexistuje a existovat nemůže, resp. jej vtěsnáme pouze do mantinelů biochemických dějů.

Duchovní svět či lépe duchovní rozměr či dimenze světa se někdy docela výstižně pojmenovává jako metafyzika, přičemž z hlediska duchovního světa materiálno existuje, ale opačně to říci nelze.

0/0
12.4.2011 14:26

lesicatko

Tak ešte raz

Načo tu autor namontoval ateizmus ? Neboli aj veriaci vedci a dokonca symbolom kritického myslenia ?  / Louis Pasteur /

Nie sú aj dnes vedci, ktorí sa priklaňajú k ateizmu súčasne aj priklaňajúci sa k určitej možnosti Boha akokoĺvek chapaného ?

"Vytvoření přírodních zákonů, jejichž působením vznikl a udržuje se v "chodu" celý vesmír a které vedly k rozvinutí úžasného květu života, je dílem nad všechnu představu geniálním !"

http://astronuklfyzika.cz/AntropPrincip.htm

0/0
12.4.2011 11:45

Faustino

Re: Tak ešte raz

Obecně theismus není víra inteligentních lidí.

http://kspark.kaist.ac.kr/Jesus/Intelligence%20&%20religion.htm

http://hypnosis.home.netcom.com/iq_vs_religiosity.htm

0/0
12.4.2011 11:58

lesicatko

Re: Tak ešte raz

Obecne racionalizmus viedol ku komunizmu

"Hlavnou tézou autora je, že myšlienky komunizmu boli nevyhnutným vyvrcholením európskeho racionalizmu, pokusom o uskutočnenie osvietenskej utópie, takže zlyhanie komunizmu je zároveň výzvou pre nové premyslenie hlavnej, racionalistickej, tradície európskej kultúry"

http://www.kalligram.sk/?cl=kniha&iid=56&PHPSESSID=1963d97b3170e57edf681a724282c729

0/0
12.4.2011 12:07

Faustino

Re: Tak ešte raz

Komunismus je podobný náboženství jak vejce vejci, je to klon náboženství.

0/0
12.4.2011 12:16

lesicatko

Re: Tak ešte raz

Ale vznikol uplatnením racionalistickej tézy. Neraz veľmi inteligentných ľudí. Takže čo Vám garantuje inteligencia ?

0/0
12.4.2011 12:23

Faustino

Re: Tak ešte raz

Komunismus má kořeny v křesťanství a judaismu (kibucy).

Skutky 2,44 "Všichni, kteří uvěřili, byli pospolu a měli všechno společné.

Prodávali svůj majetek a rozdělovali všem podle toho, jak kdo potřeboval.

Každého dne pobývali svorně v chrámu, po domech lámali chléb a dělili se o jídlo s radostí a s upřímným srdcem."

Komunismus téměř vše převzal od křesťanství - dogmatiku, svaté, zbožtění svých představitelů, inkvizici ...

0/0
12.4.2011 12:34

lesicatko

Re: Tak ešte raz

:))

Však komunizmus mate v rodine...

0/0
12.4.2011 12:46

Faustino

Re: Tak ešte raz

V které rodině?

0/0
12.4.2011 12:52

lesicatko

Re: Tak ešte raz

Chudáčik...

0/0
12.4.2011 14:11

venenum

Re: Tak ešte raz

R^

0/0
12.4.2011 13:00

Forrrest

Re: Tak ešte raz

R^R^

0/0
19.4.2011 0:22

iacobau

Re: Tak ešte raz

Do značné míry souhlas. Reálný komunismus (neplatí to pro samotnou marxistickou teorii), či spíše to, co se komunismem či cestou ke komunismu nazývalo a nazývá, má skutečně řadu náboženských prvků včetně důrazu na rituál a úcty "svatých" či "polobohů". Ostatně takový Stalin v době své vlády byl moderním pojetím zbožštělého vládce.

0/0
12.4.2011 12:53

Faustino

Re: Tak ešte raz

Komunismus některá svá hesla přímo převzal z Bible, jen mírně upravená, ale významově stejná:

Lk 11,23 "Kdo není se mnou, je proti mně..."

"Kdo nechce pracovat, ať nejí!"  (2. Tesalonickým 3,10).

0/0
12.4.2011 13:02

Faustino

Re: Tak ešte raz

H.D. Walsch ve svém bestselleru Hovory s Bohem píše, že zřízení, které nejlépe odpovídá Ježíšovu učení je komunismus.

0/0
12.4.2011 13:10

iacobau

Re: Tak ešte raz

Tuto knihu znám, ale nikdy jsem jí na chuť nepřišel. Nemůžu se zbavit pocitu, že je stupidní.

0/0
12.4.2011 14:16

iacobau

Re: Tak ešte raz

Nemyslím, že by se komunismus přímo inspiroval Biblí, ale určitě se, často nevědomě, inspiroval zejména evropskou křesťanskou tradicí, ale ve velmi zvrácené podobě.

Zajímavé také je, že komunismus používal jednoduchá hesla a poučky, kterými ospravedlňoval všechno zlo, jež páchal.

Zajímavé je také to, že také křesťanství ve své zvrácené podobě, která se v menší či větší míře vyskytovala prakticky od jeho začátku, také používalo jednoduchá, obvykle biblická hesla k ospravedlnění skutků, které šly ve skutečnosti zcela proti jeho učení.

0/0
12.4.2011 13:16

iacobau

Re: Tak ešte raz

Čili míra religiozity je nepřímo úměrná inteligenčnímu kvocientu?

0/0
12.4.2011 12:50

Faustino

Náboženství

je na tom dost bídně, když ke své existenci potřebuje takové panoptikální zázraky:

http://web.katolik.cz/feeling/obsah.htm

0/0
12.4.2011 11:27

lesicatko

Re: Náboženství

Autor uplne nezmyselne do toho zamontoval naboženstvo a ateizmus.

0/0
12.4.2011 11:38

Roman01

Re: Náboženství

Tento článek byl o záhadách, tak je přece jedno, jestli jde o duchy nebo o zjevení panny Marie :) Obecně si ale myslím, že ateismus je logickým důsledkem skepticismu. Není mi například jasné, jak třeba takový Grygar se může považovat za skeptika, když je katolik.

0/0
12.4.2011 12:39

Faustino

Re: Náboženství

To mám jen zprostředkovaně, ne od Grygara. Grygar prý řekl, že tři dny v týdnu věří (v Boha), tři dny nevěří a sedmý den neví.

0/0
12.4.2011 12:55

iacobau

Re: Náboženství

Já Grygarovi naopak rozumím. On chápe fyzikální svět (tj. ten, který vnímáme smysly) jako čistě materiální, podléhající dosud vědecky poznaným i ještě neobjeveným zákonitostem. A pokud věří v duchovní rozměr světa, pak je to jeho věc, nicméně dnes populární "montáž duchovna do fyziky" není nic jiného než degradací člověka právě v souvislosti s jeho po tisíciletí trvající cestou poznávání světa.

0/0
12.4.2011 13:07

Faustino

Re: Náboženství

Pak je ovšem zcela nepochopitelné, proč Grygar často používá svůj příměr o anglické královně a stejný příměr neuplatňuje u náboženství.

0/0
12.4.2011 13:21

iacobau

Re: Náboženství

Já bych to formuloval jinak. Někteří tzv. věřící lidé potřebují zázraky, někdy i dost zvrácené, k potvrzení své víry, tedy spíše k hledání jistoty tam, kde je víra příliš slabá.

Můžu vás ujistit, že mně jakožto křesťanovi přijde obsah vašeho odkazu pouze jako takový křesťanský folklór, který někdo potřebuje k životu a ostatní v církvi to tak nějak trpí.

0/0
12.4.2011 13:02

Awathorn

Jen houšť

Tak tak,bohužel velká spousta lidí rezignuje na kritické myšlení a jen pasivně přijímá bez jakékoliv vlastní analýzy.Oč by byl svět lepším místem kdyby lidé prostě "používali mozek"...S článkem samozřejmě souhlas s jednou malou výtkou,jak už psal kolega pode mnou - nedávejme rovnítko mezi skepticismus a ateismus, to je neoprávněné a neopodstatněné zjednodušení (to říkám jako člověk striktně bez vyznání,pojmu ateista se vyhýbám,ono to s tím není tak jednoduché).Ale to je na jinou a delší debatu.

0/0
12.4.2011 11:18

lesicatko

No a čo s tým má ateizmus ?

Odkiaľ sa vzali zakonitosti, ktoré riadia tento vesmír, prípadne dalšie ?

0/0
12.4.2011 11:06

Pytlík

Re: No a čo s tým má ateizmus ?

No, jestli to má být argument pro existenci boha, tak potom se táži, odkud se vzal bůh?

A tímto se dostáváme k tomu, že něco prostě muselo vzniknout samovolně, bez zásahu shůry. Ať již to byl váš bůh, nebo přírodní zákony. A když takto mohl vzniknout bůh, proč ne přírodní zákony?

Jinak, samozřejmě, existují (a budou vždy existovat) věci nevysvětlené. Nikoliv však nevysvětlitelné. To pouze omezenost našeho poznání nedovolí okamžité vysvětlení toho, či onoho jevu. Když se ale na ten jev soustředíme, zajisté - po nějaké době - jej vysvětlíme.

0/0
12.4.2011 11:16

lesicatko

Re: No a čo s tým má ateizmus ?

A odkiaľ tá vaša viera, že to je možné všetko vysvetliť ? že to "vzniklo náhodou " To je ateizmus ? Potom to nie je oveĺa lepšie, ako viera v Boha. 

Načo ste do toho namontovali ateizmus ? Je Grygar v Sizyfose a je ateista ?

0/0
12.4.2011 11:28

Sípomat

Re: No a čo s tým má ateizmus ?

No tak pokud se něco řídí zákony,pak tyto zákony lze vysledovat a vysvětlit,ne?

0/0
12.4.2011 11:32





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.