Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

A. S. Pergill

11. 10. 2010 21:15
"Statistický důkaz"

Váženosti,

statistické šetření z definice nemůže potvrdit nebo vyvrátit příčinné souvislosti. Pokud to nějaký z vašich zdrojů tvrdí, tak prostě kecá a není proto důvěryhodný ani v jiných věcech. Statistika podává výlučně porovnání s možností, že by do ní vložená čísla vznikla čirou náhodou (číslo p [0 až 1], čím je menší, tím menší je prostor pro hypotézu, že se jedná o náhodná čísla).

Navíc ani statistické porovnání výskytu narkolepsie nebo jiné choroby mezi očkovanými a neočkovanými nemá nějakou zvláštní výpovědní hodnotu (protože obě skupiny se budou rozpadat na řadu podskupin s různým výskytem dané choroby a musí se přinejmenším analyzovat vztahy uvnitř těchto skupin).

Čímž nechci hlásat ani ten, ani onen názor, očkování jsem spíše příznivcem. Jde jen o to, že pokud se očkování bude propagovat zjevně nesmyslnými argumenty, tak to může celé věci spíš uškodit.

0 0
možnosti

Roman01

15. 10. 2010 21:55
Re: "Statistický důkaz"

tak samozřejmě že nelze pomocí statistiky najít stoprocentní důkaz příčinné souvislosti a jedná se vždy pouze o pravděpodobnostní odpověd. Přesto se ale statistické metody rutinně používají v klinických studiích a pokud nemáte možnost detailně sledovat působení nějakého léku v reálném čase na urovni molekul u každého pacienta, tak nevím, jak jinak byste chtěl zjištovat, jestli ten lék funguje, nedělá nic, či škodí.

0 0
možnosti

Kiwi328

7. 10. 2010 11:33
Klinické studie

S klinickými studiemi mám jeden zásadní problém - nepoznám z nich, kdo je platil. Pamatuji si, jaké informace jsem jako pacient dostávala o kortikoidech - a jaké informace jsou k dispozici dneska a co jsem si sama vyzkoušela. U dalšího léku jsem si vyzkoušela, že při jeho užívání mám problémy s nedostatkem hořčíku. Lékařka se se mnou hádala, že to není tím lékem, přece nic takového se nikde neuvádí - a v nejnovější verzi příbalového letáku se píše o hořčíku zcela jednoznačně. Stejně tak že konkrétní lék způsobuje či nezpůsobuje ospalost - o tom jsem s lékaři diskutovala také pár let, dneska už to výrobce tichounce přiznává. Očkování proti chřipce vyzkoušel můj otec, pak se půl roku léčil z "něčeho jako chřipka", ostatní členové rodiny se očkování vyhýbají. Určitě je spousta lidí, kterým očkování pomůže, stejně tak je spousta lidí kterým očkování v dětském věku neublíží. Ale tvrdit, že nikomu a v žádné situaci neublíží, to bych si v rozhodně netroufla.

0 0
možnosti

Kiwi328

7. 10. 2010 11:35
Re: Klinické studie

Sorry - reaguji hlavně na poslední odstavec textu. S kritikou novinových zpráv souhlasím.

0 0
možnosti
  • Počet článků 74
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4459x
Skeptik a popularizátor vědy. Publikoval jsem články pro tištěná i internetová média jako vtm.cz, Respekt, 100+1, Svět na dlani a další..